• A-C6-Chambord.jpg
  • B-aareschlucht.jpg
  • fotometlogo3.jpg
  • zwitserland.jpg

Carrosserie, elektronica, elektrische uitrusting

Carrosserie

Verschillende carosseriedelen zijn van aluminium. De motorkap en de portieren. Adere delen van staal of kunststof.

De aluminium delen kunnen bij kleine onbehandelde lakbeschadigingen soms blaasjes in de lak vormen. Relatief veel voorkomend is dit op de bovenrand van de portieren en ook wel op de motorkap. Die blaasjes lijken op plekken die doorroesten maar omdat het aluminium is kan dat niet. Het is wel aluminium oxide dat zich daar vormt omdat ter plekke het aluminium direct in contact komt met lucht en vocht. Helaas is de enige echte remedie een trip naar de autospuiter. Anders zelf bijwerken maar wel met een goede primer voor aluminium.

C6 met stickerAchterspoiler

De bewegende achterspoiler is in hoge mate probleemloos. Wel is het van belang de ruimte onder de bewegende klep schoon te houden en de zichtbare bewegende delen af en toe met een beetje olie te behandelen. In het instructieboekje staat hoe de klep bij stilstaande auto geopend kan worden.

Buitenspiegels

Het in- en uitklapmechanisme van de buitenspiegels wil soms bij oudere C6'en wel eens haperen. Dat is goed op te lossen, een beschrijving daarvan staat in hier in het forum.

Elektronicaseminar 2

Feitelijk in hoge mate robust en probleemloos, op één onderdeel na. Dat is het display van de snelheidsmeter enz. Afhankelijk van het bouwjaar (vooral de bouwjaren tot 2008 ongeveer) kunnen deze displays de geest geven, soms gebeurt dat met enige rookontwikkeling. De oorzaak is een onderdeel in de voeding van de printplaat die kennelijk af fabriek wat onderbemeten is. Gelukkig kunnen deze displays vrij eenvoudig gerepareerd worden en sommige reparateurs hebben nu ook een modificatie uitgedacht waardoor de kans dat het weer gebeurt een stuk kleiner is. Er zijn garages waar uitbouwen, repareren en inbouwen een kwestie is van klaar terwijl u wacht.

stoelAFIL

Oftewel het Lane Departure Warning System in "goed(?)" Nederlands. Wanneer dat ingeschakeld is geeft het je soms op onbedoelde momenten een "tik voor de billen". De oorzaak is vaak een vervuilde sensor. Dit is wat Willem Roest (Centre C6) in ons forum daarover zegt: "Bij elk onderhoud moeten de sensoren gereinigd worden met water. Dit is een klusje dat vaak wordt vergeten. Dit zorgt ervoor dat er soms verkeerde informatie doorkomt als er teveel vuil in zit." De sensoren zitten onder de auto, vlak achter de voorbumper, ter hoogte van de voorwielen, 2 ronde gaten waarin ze zich bevinden.

Interieur

Vele C6'en hebben lederen bekleding. Dat leer heeft als je het lang mooi wilt houden, regelmatig onderhoud nodig. Zelfs als je de auto maar weinig gebruikt. Begin een onderhoudsbeurt altijd met een goede reiniging van het leer, daarna goed invetten met ledervet.  Geschikte producten vindt je overal op internet en bij speciaalzaken.

Iets anders wordt het wanneer het leer beschadigd raakt of verkleurd, zoals het geval was met de stoelwang van de foto en het leer van het stuurwiel. Maar ook hier zijn goede oplossingen voor. In ons forum vindt je een beschrijving van zo'n behandeling. In dat geval is het gedaan door een professioneel bedrijf, kosten € 230. Maar je kunt ook sets met de juiste kleur lederverf, reinigingsmiddel en ledervuller en zelfs met een beschermende soepele lak krijgen en het zelf doen.

Accu

Niet specifiek voor de C6, maar toch één van die onderdelen die wel eens een probleem geeft. Soms op een nogal kromme manier, omdat je niet in de gaten hebt dat de storing door de accu, dwz een te lage boordspanning wordt veroorzaakt. Maar onderhoud heeft een accu toch niet nodig? In zekere zin toch wel. Met name de polen van de accu. Die hebben, misschien wel mede door de plaatsing in het achterspatbord, de neiging om te corroderen. Als dat gebeurt ontstaat er tussen de accupool en de accuklem een oxide laagje dat de stroom slecht geleidt. Gevolg: de auto start moeilijker of plotseling helemaal niet en ook tijdens het rijden kunnen allerlei vreemde storingen optreden, veroorzaakt door een te lage spanning.

Tip: Laat regelmatig, b.v. 1x per jaar of toch iedere 2 jaar de accupolen en -klemmen schoonmaken, opnieuw invetten (vaseline) en je accu kan echt 10 jaar mee. Zelf doen kan ook, maar dan moet je wel eerst het grootste deel van de bekleding uit de kofferbak verwijderen om er bij te komen.

Windgeruis bij de voorste zijruitenwindgeruis

Sommige C6'en hebben dit probleem. Het is meestal makkelijk op te lossen. Bij geopend portier is te zien dat aan de bovenkant van de driehoek op het portier de rubber afdichting gevorkt eindigd, waardoor de bovenkant van de rail waar de ruit in naar boven beweegt niet is afgedicht.

De oplossing bestaat uit een stuk kunststof kleefband dat precies op deze plek de bovenkant van de rail afdicht en dus bij gesloten ruit ook een stukje bovenop de ruit zelf ligt. Het is verstandig om een langer stuk kleefband te gebruiken, dat langs de schuine kant helemaal tot aan de onderkant van de driehoek doorloopt. Zie foto.

 

Afdrukken E-mail

Je bent hier

  • Start
  • Nieuw in C6 Techniek: Windgeruis voorportieren?

Language (2)

Search (2)